Vodnikov razglednik uitzichtpunt en Ljubljana

12 juli 2023 - Ljubljana, Slovenië

Vanmorgen na een nacht vol regen en onweer weer een heerlijk zonnetje

We hebben gisteren onze plannen al gemaakt eerst een korte wandeling met uitzicht op het Bohinj meer en vallei en de bergen eromheen.

Daarna een gave kloof een stevige wandeling van zo’n 2 a 3 uurtjes

we rijden een prachtige weg naar het uitzicht punt

waar we het laatste stuk nog een leuke klik moeten wandelen.

Het uitzicht is er prachtig ! Omdat het weer toch wat betrekt is het niet zo helder als we hoopten maar dat mag de pret niet drukken.

We genieten van het uitzicht en een zilveren kistje wekt mijn interesse.

Als ik het open zit er een stempel een briefje en potlood in. Dit stuk is een onderdeel van de Juliana trail en daar kun je deze stempels blijkbaar verzamelen

isa en ik hebben geprobeerd de stempel op onze hand te zetten ! Toch wel leuk zo ‘n verrassing 😀

Daarna wandelen we weer terug richting de auto !

Waar we de eerste spetters al voelen .. poncho aan en lopen ..

In de auto barst de regen los , mmmm wandelen met dit weer .. toch niet zo fijn eh verstandig

buienradar geeft flink rood weer aan ..

We besluiten naar de camping terug te gaan Daar een soepje en ons klaargemaakte broodjes op te eten en daarna kijken we verder wat te doen ..

We zijn nog steeds blij met onze vertrouwde holtkamper als we het tentje van de buren zien helemaal …

Na een warm soepje en broodje kaas en de afwas trekt de enorme bui weg en besluiten we naar Ljubljana te gaan.

omdat het donderdag naar verwachting ook alleen maar regent en we deze hoofdstad nog graag willen zien veranderen we de plannen.

rond 16 uur zijn we in Ljubljana en het is inmiddels weer 30 graden.
 Ljubljana is een  van de kleinste hoofdsteden van Europa.

Het voelt meteen gezellig !
alles is goed tevoet te bereiken

Franciscanenklooster

De hele stad lijkt gebouwd te zijn rondom het fel roze Franciscanenklooster dat trots in het midden van het centrum staat.

bbd5b389-bd2f-4a76-b45a-a8edb36abca4

de driedubbele brug in Ljubljana: Tromostovje

Van het Franciscanenklooster lopen we over het Prešerenplein zo naar de driedubbele brug van Ljubljana die in het Sloveens ook wel Tromostovje wordt genoemd  Ooit lag hier maar één brug, maar omdat de architect Jože Plečnik (die bijna de hele stad heeft ontworpen) knelpunten wilde voorkomen, liet hij er twee voetgangersbruggen bij bouwen

Een volgende brug is Schoenmakersbrug ook wel de liefdesbrug genoemd.

Aan dunne ijzeren koorden, die de reling van de brug vormen, vind je slotjes in allerlei vormen en maten.

de brug die daarop volgt is de Drakenbrug of ijzeren brug.

In Ljubljana vind je op verschillende plekken afbeeldingen van draken, dit komt omdat dit hét symbool van de stad is.

Servisch-orthodoxe kerk

binnenin de kerk hebben we talrijke fresco's bewonderd.

parlements gebouw

Entree is bijzonder door alle bronzen beelden.

Rotovž (Stadhuis) Waar een live orkest aan het spelen was zo leuk om te horen !

IMG_7606IMG_7590IMG_7614

rond de klok van 19 uur hebben we heerlijk gegeten !

IMG_7653IMG_7652IMG_7654

Rond 22 uur waren we weer terug op de camping !