Vodnikov razglednik uitzichtpunt en Ljubljana

12 juli 2023 - Ljubljana, Slovenië

Vanmorgen na een nacht vol regen en onweer weer een heerlijk zonnetje

We hebben gisteren onze plannen al gemaakt eerst een korte wandeling met uitzicht op het Bohinj meer en vallei en de bergen eromheen.

Daarna een gave kloof een stevige wandeling van zo’n 2 a 3 uurtjes

we rijden een prachtige weg naar het uitzicht punt

IMG_7527

waar we het laatste stuk nog een leuke klik moeten wandelen.

IMG_7526

IMG_7528

Het uitzicht is er prachtig ! Omdat het weer toch wat betrekt is het niet zo helder als we hoopten maar dat mag de pret niet drukken.

IMG_7547

IMG_7532
 IMG_7543

We genieten van het uitzicht en een zilveren kistje wekt mijn interesse.

IMG_7536

Als ik het open zit er een stempel een briefje en potlood in. Dit stuk is een onderdeel van de Juliana trail en daar kun je deze stempels blijkbaar verzamelen

isa en ik hebben geprobeerd de stempel op onze hand te zetten ! Toch wel leuk zo ‘n verrassing 😀

Daarna wandelen we weer terug richting de auto !

Waar we de eerste spetters al voelen .. poncho aan en lopen ..

IMG_7549

IMG_7551

In de auto barst de regen los , mmmm wandelen met dit weer .. toch niet zo fijn eh verstandig

buienradar geeft flink rood weer aan ..

IMG_7555

IMG_7554
We besluiten naar de camping terug te gaan Daar een soepje en ons klaargemaakte broodjes op te eten en daarna kijken we verder wat te doen ..

IMG_7556
We zijn nog steeds blij met onze vertrouwde holtkamper als we het tentje van de buren zien helemaal …

IMG_7559

Na een warm soepje en broodje kaas en de afwas trekt de enorme bui weg en besluiten we naar Ljubljana te gaan.

omdat het donderdag naar verwachting ook alleen maar regent en we deze hoofdstad nog graag willen zien veranderen we de plannen.

rond 16 uur zijn we in Ljubljana en het is inmiddels weer 30 graden.
 Ljubljana is een  van de kleinste hoofdsteden van Europa.

Het voelt meteen gezellig !
alles is goed tevoet te bereiken

Franciscanenklooster

De hele stad lijkt gebouwd te zijn rondom het fel roze Franciscanenklooster dat trots in het midden van het centrum staat.

bbd5b389-bd2f-4a76-b45a-a8edb36abca4

IMG_7611

de driedubbele brug in Ljubljana: Tromostovje

Van het Franciscanenklooster lopen we over het Prešerenplein zo naar de driedubbele brug van Ljubljana die in het Sloveens ook wel Tromostovje wordt genoemd  Ooit lag hier maar één brug, maar omdat de architect Jože Plečnik (die bijna de hele stad heeft ontworpen) knelpunten wilde voorkomen, liet hij er twee voetgangersbruggen bij bouwen

IMG_7660

Een volgende brug is Schoenmakersbrug ook wel de liefdesbrug genoemd.

IMG_7621

Aan dunne ijzeren koorden, die de reling van de brug vormen, vind je slotjes in allerlei vormen en maten.

de brug die daarop volgt is de Drakenbrug of ijzeren brug.

IMG_7631

In Ljubljana vind je op verschillende plekken afbeeldingen van draken, dit komt omdat dit hét symbool van de stad is.

Servisch-orthodoxe kerk

binnenin de kerk hebben we talrijke fresco's bewonderd.

IMG_7560IMG_7566

IMG_7565

parlements gebouw

IMG_7567
Entree is bijzonder door alle bronzen beelden.

IMG_7666

Rotovž (Stadhuis) Waar een live orkest aan het spelen was zo leuk om te horen !

IMG_7647
 IMG_7606IMG_7590IMG_7614

IMG_7572

rond de klok van 19 uur hebben we heerlijk gegeten !

IMG_7653IMG_7652IMG_7654

Rond 22 uur waren we weer terug op de camping !

1. Marina:
    13 juli 2023
    Wat is Ljubljana prachtig zeg, die kleuren ook! Zoveel te zien!
    Geniet maar weer verder!♡