Jasper

5 augustus 2022 - Jasper, Canada

Vanmorgen vetrekken we naar Jasper helaas regent het en zijn de toppen van de bergen in de wolken.

We moeten in totaal 250 km rijden en hebben veel stops op de planning staan ..

De eerste stop is na 34 km waar we een mooi uitzicht hebben op Crowfoot glacier en Bow lake

Op 40 km komen we op het hoogste punt langs deze route Bow Summit na een wandeling  van een half uurtje kijken we uit op het schitterende Peyto lake !En de wolken ze zijn prachtig boven dit meer !!

IMG_7221

we vervolgen onze tocht op 71 km zien we Mistaya Canyon. We nemen een wandelpad die afdaalt naar een brug over de Mistaya rivier, het woelige water vanuit Peyota lake heeft diepe kolkgaten in de zwarte rotsen uitgesleten.
Wat een schouwspel van krachtig water door de rotsen !

IMG_7257IMG_7262IMG_7305IMG_7272IMG_7281IMG_7285

Op 127 komen we bij Colombia Icefield een indrukwekkende ice cap

De bekendste gletsjer is Athabasca glacier
het regent als we aankomen bij Athabasca glacier we dus gaan eerst maar eens lunchen met noodles.

Zo’n groot voordeel van met  een camper reizen.

IMG_7342

de regen stopt en een voorzichtig zonnetje breekt door ! We staan met onze neus gericht naar de gletsjer ! Wat een uitzicht van deze enorme ijs cap

IMG_7349

Na de lunch rijden we verder bij 175km komen we bij Sunwapta Falls de  waterval van de ‘woelige rivier’ (sunwapta)  deze stroomt door een betoverende minicanyon

IMG_7402

IMG_7473

Wat een kracht zit hier achter het water !! Overweldigend zo gaaf !

Bij 199 km komen we bij de Athabasca Falls het melkwitte water van de Athabasca rivier baant zich krachtig een weg door de smalle kloof ! De waterval is 25 meter hoog.

IMG_7485

opnieuw schitterend zo veel water ! Wij worden aardig nat van zoveel water !

IMG_7492image4image2image3image1We rijden nu verder naar de camping bij Jasper. Onderweg op de schitterende weg staan auto ‘s langs de weg en wat zien we een moeder beer met een klein beertje !!! Yes wat gaaf !

Volgens ons zijn dit bruine beren maar of we dit goed hebben vragen we nog aan onze Freek ( hè Mark 😂)

Als we daarna verder rijden zien we opnieuw een beer zo mooi in beeld !

image0

Berefile

We staan op de vlucht strook en er stoppen nog best veel auto’s wat de weg niet veiliger maakt … er stappen zelfs mensen uit maar gelukkig wordt er direct gezegd “doe niet zo gevaarlijk terug de auto in!” Ze zien er schattig uit maar .. ze gaan hun eigen weg maar hebben een kort lontje. Van het toeteren van de auto’s keek de beer niet op of om maar het  gedrag kan zomaar omdraaien en agressief worden ..

Na wat Freek vonk speurwerk is het volgens  ons een grizzlybeer

Als we In Jasper aankomen is het slechts 9 graden dus kacheltje aan in de camper !