Cres, lubenice , Valun en Vranameer

22 juli 2023 - Cres, Kroatië

vandaag besluiten we vooral het eiland Cres te gaan verkennen.

Allereerst rijden we naar

Cres

Dit stadje op het gelijknamige eiland is ook de grootste stad van het eiland en ook de plek waar bijna alle 3500 inwoners van het eiland wonen. Cres ligt in een natuurlijke baai met een haventje vol met gekleurde vissersbootjes.

IMG_8775IMG_8773

Rondom de haven ligt de oude stad die zich kenmerkt door de prachtige huizen en smalle straatjes. Door deze smalle straatjes is dit gedeelte van de stad alleen per voet bereikbaar, wat het ideaal maakt om lekker rond te slenteren door oude stad.

IMG_8783IMG_8807IMG_8791IMG_8813IMG_8798IMG_8802

IMG_8822

IMG_8845

We lunchen hier met een pannenkoek / wafel op deze prachtige plek

IMG_8832

IMG_8833IMG_8834

Als we terug rijden stoppen we nog even om Cres te zien liggen vanuit de hoogte zo mooi!

IMG_8850IMG_8860

Valun

Van daaruit rijden we naar Valun zo dichtbij mogelijk dan, want  het is alleen te voet bereikbaar.  Alleen maar trapjes om in het stadje te komen .

IMG_8870IMG_8869IMG_8867IMG_8879Het haventje en de huisjes tegen elkaar aan, met vele cafeetjes, vragen erom om even te zitten en te genieten IMG_8877

Dit autovrije vissersdorpje bestaat maar uit een tiental huizen die rondom de kerk zijn gebouwd.

Lubenice

Dit oude dorp ligt op een 378 m hoge rotspunt,

IMG_8909

waarvanaf je de Istrische kust kunt zien.

IMG_8883

Pal eronder ligt een bekend kiezelstrand, dat door het Duitse tijdschrift Bild op de 15-de plaats werd gezet van de mooiste stranden ter wereld. Er “even “ heen lopen zagen we niet zitten ! Tis mooi maar er zijn  zoveel mooie strandjes hier dat we dat wel geloven 🤣

vooral de terug weg 1 grote enorme klim in deze hitte..

IMG_8898IMG_8908IMG_8902

Het plaatsje wordt gekenmerkt door prachtige architectuur, een veelheid aan kerkjes en de unieke ligging, zo bovenop een rots, die steil uitrijst boven zee.

IMG_8894IMG_8897IMG_8913IMG_8915

HET VRANAMEER

Het Vranameer is met een diepte van 76 meter een van de diepste zoetwatermeren in Europa en is bijzonder omdat het diepste punt onder zeeniveau ligt en het hoogste punt erboven. De mythe gaat dat er op de bodem van dit meer een kasteel staat. Helaas kan je er niet achter komen of dit ook echt zo is. Het meer wordt namelijk gebruikt als watervoorziening voor het eiland en is daarom helaas helemaal afgesloten. Toch was het de moeite waard om het meer te bezoeken en te genieten van het prachtige uitzicht

IMG_8766

Na de laatste stop rijden we terug naar de camping waar het weer aardig donker aan het worden is en jawel hoor onweer ..

Deze keer zijn we wel op tijd terug en sluiten het keukentje af ..

Het onweer is hoorbaar maar het blijft bij veel wind en een beetje regen .

Omdat onze keuken pitten nog verzopen staan eten we deze keer simpel een broodje hamburger met tomaat kaas uitje en komkommer ! Helemaal goed !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl