Eiland Losinj met mountainbike

17 juli 2023 - Osor, Kroatië

Vandaag hebben we de mountainbike’s gepakt en zijn we met een klein rugzakje eerst door het pittoreske dorpje Osor gefietst ( net naast dec camping maar wel den hoogte verschil dus blij met de mountainbike )

a07c3d1b-d006-4384-91ae-34e7807048bd

Het stadje zullen we nog wel vaker bezoeken dus Ff door heen gefietst en weer door naar het naast gelegen eiland Losinj.

IMG_8266

Losinj was vroeger samen met Cres een eiland, totdat 2000 jaar geleden de Romeinen een 130 meter lang kanaal gingen graven tussen de twee eilanden door. Nu zijn de eilanden alleen nog met elkaar verbonden doormiddel van een brug.

Losinj is 74 km2 groot en in een half uurtje rijd je van het noord naar zuid. ( met de auto dan hè 🤣) Het noordelijke gedeelte van het eiland is bergachtig en bedekt met groene bossen

IMG_8274

Er ligt een kust fiets  pad dus een prachtige rit ! Af en toe even flink klimmen maar dan kun je ook weer dalen zullen we maar zeggen !

Maar het zeewindje bracht de nodige verkoeling.

Nerezine is de eerste plaats die we op het eiland Losinj zien,  gelegen aan de oostelijke kust van het eiland, aan de voet van de Oriscice heuvel.

Aan het haventje stoppen we even voor een koffie brake Mark een cappuccino en ik ee frappuccino. Nou daar maken ze een heel feestje van !

IMG_8262

IMG_8268

We fietsen verder naar een volgend haventje !

Mark vergaapt zich aan de boten … en wat zou hij graag even gaan zeilen !

We zien een heerlijk strandje we hebben slechts een badhanddoekje ( a la Mr Bean bij om onze voeten af te drogen na pootje baden 🤣) maar wel zwembroek en bikini en een Sarong !

We drijven van het zweet dus we gaan echt wel Ff zwemmen en en nog eens en nog eens .. het water is zo lekker ! Zo heerlijk in temperatuur en zo helder !

De kiezeltjes op het strandje zijn ook zonder matje prima te doen!

Mark fiets om een lunch en nieuw koud water bij de plaatselijke supermarkt en zo lunchen we samen op een mooi plekje !

IMG_8290

IMG_8278
Een eindje in de middag na tig keer de zee in fietsen we terug ! De mooie weg ! En genieten in Osor op terras met uitzicht op de haven van een ijsje / biertje.

Prijzen zijn hier in Kroatië een stuk goedkoper dan in Slovenië !
En een heerlijk windje op het terras in Osor

Mark geeft wat commentaar over hoe iemand een boot in de haven legt … de beste stuurlui 🤣

Daarna luieren we wat op de camping lekker lezen in de hangmat onder de bomen !

We maakten weer een simpele camping maaltijd

Couscous met wilde perziken en noten en kip ( alleen de kip 🍗 bleek kalfsvlees te zijn 🤣ook goed !)

Na het eten een ronde over de camping en een stukje bos met jawel een prachtige zonsondergang

IMG_8326IMG_8352IMG_8342IMG_8365

1. Marina: