Walvissen toer

13 augustus 2022 - Campbell River, Canada

Vandaag de dag in de hoop op orca’s walvissen zeeleeuwen en wat we tegen komen..

we gaan na het ontbijt naar de haven rugzakje mee met water en warme trui.

Daar betalen we de rest van de boeking ( geloof me de duurste ooit .. maar we lezen overal dat

het een organisatie is die verantwoord op afstand blijft maar ook garandeert dat je walvissen kan zien .. zo niet mag je het overdoen … ( gaan we gewoon een keer terug 😜)

we varen met een Zodiac RIB boot we kunnen dus helemaal buiten zitten ( Vlg Mark voelen we ons een met de natuur 😂)

IMG_8887

Eerst krijgen we warme thermo pakken aan ( de zon schijnt maar het kan behoorlijk koud worden op zee ) Wat we ons nu nog niet helemaal kunnen voorstellen.

We reizen met 2 echtparen  uit Canada 🇨🇦  1 van hen hebben ook een aantal jaren in Nederland gewoond.

We nemen plaats in de boot en dan begint het avontuur vrij snel komen we bij een boei die vol ligt met zeeleeuwen 🦭

IMG_8748

De zeeleeuwen liggen hier om op te warmen heerlijk zinnen !

daarna varen we met zo’n 50 km/h verder en al snel zien we bultruggen 🐋

Het  gespuit en de staarten die boven komen wat gaaf om te zien

214E4EB9-041E-4144-9D4F-C787F97223F9

het geluid erbij horen .. op en om kijken het blijken er best veel te zijn en onze boot ligt in het midden van minimaal 7 walvissen ..

Dan ineens heel dichtbij springen ze op ! Zo gaaf om dit vlak voor onze neus te zien gebeuren .. de gids vertelde dat ze dit niet vaak ziet .. zo mooi 3 prachtige sprongen wat een kracht !!

IMG_8977IMG_8971IMG_8973IMG_8965We zijn overweldigd door deze kracht en dat wat we zien zo gaaf !

we hebben een tijdje stilgelegen om te zorgen dat de bultruggen bij ons vandaan konden zwemmen voordat we de motor weer starten dit omdat je niet te dichtbij mag komen.

We varen verder en zien dan orca’s ! Zo gaaf ook! Alleen best grote afstand omdat de wet voor de Orca’s nog strenger is met betrekking op afstand.

We zien ze vooral aan de kant en ze lijken te jagen op eten. Mooi om dit zo te zien !

We blijven ze op afstand volgen.
Als het lunch tijd is (het is ineens 13 uur ) geeft de gids aan dat ze normaal naar een plek vaart waar ze even aan de kant gaan .. maat we mogen kiezen 1,5 uur varen naar die plek of nu net uitzicht op de orca’s eten op de boot ?!

iedereen is unaniem we eten op de boot met uitzicht op de orca’s !

we krijgen allemaal een gekoeld tasje met heerlijke broodjes , drinken fruit en wat lekkers echt goed verzorgd!

we genieten van het eten en het uitzicht !
na de lunch zien we de orca’s verder gaan en wij gaan nog een tijdje mee .. het is ineens ook al half 3 wat gaat de tijd snel !

op een eilandje  liggen dan zeehonden en zeeleeuwen ze blijven leuk om te zien !

IMG_8919

Bij het terug varen ( best wel een eind ) komen we in de mist 🌫 vd zee beetje mysterieus het komt door de stromen warmte en koude bijzonder verschijnsel zo ineens

IMG_8941zelfde boei maar dan in de mist

Om iets over 16 uur meren we terug aan bij de haven We bekijken de route die we gevaren hebben. En praten nog even na het was echt een geweldige ervaring !

We praten nog even na in de marine pub met een drankje en nacho’s en niet te vergeten WiFi .. Ff delen met het thuis front op de camping zitten we weer even zonder bereik ..

IMG_8982

mijn verhaal plaatsen zal een dag later worden we willen straks nog een wandeling gaan maken bij de rivier in de hoop nog beren 🐻 te spotten blijkbaar kun je ze het beste zien begin van de avond we staan aan de rivier die de gids noemt als grote kans .. dus ja die kans pakken we ook nog

we gaan meteen als we bij de camping komen op pad .. we volgen het pad meteen vanaf onze plek bij de camper.

Het is zo groen van de enorme varens prachtige hoge bomen.

IMG_9002

We lopen vanaf de camping zo de trail op. Langs de rivier we vinden het best een beetje spannend .. behalve Martin die wil graag een selfie met een beer !

We lopen door en kijken bij de rivier maar we zien ( nog ) geen beren wat jammer ..

IMG_9008

Als we bij de brug komen lopen we er onderdoor om te kijken waar het pad aan de andere kant van de rivier door loopt.

We zoeken naar het pad maar helaas niet te vinden langs deze weg, dus lopen we terug naar de brug om bovenlangs het pad te vinden.Daar worden we aangesproken door een aardige canadees genaamd Blair

Hij vraagt of we beren hebben gezien, we zeggen nog niet. Maar dat we wel hopen ze te zien. Daarna vraagt hij of we beren spray mee hebben helaas moeten we hier ontkennend op antwoorden .. hij zei meteen als je even geduld hebt ik wacht op 2 Nederlanders mag je met mij op pad ik heb beren spray …en ook heb ik hier de afgelopen dagen veel beren gezien !

Hij haalt zijn camera uit de auto met een enorme lens ! Een Nikon camera wow wat een gaaf ding .. hij laat wat Insta gram foto’s zien op zijn account en we zijn versteld van de foto ‘s wat ontzettend gaaf!

IMG_9010

dus ja we gaan graag mee op pad !
de 2 Nederlanders zijn snel gearriveerd en we kunnen gaan. In een redelijk tempo want straks is het donker lopen we langs de andere kant van de rivier .

Hij stopt af en toe en loopt dan even alleen naar de rivier .. om voor te kijken of er een beer is .. en jawel dan is er een beer hij gebaart zachtjes te komen en we zien de beer aan de waterkant ! Wat gaaf !! Zo dichtbij en zo natuurlijk op zoek naar zalm in het water wat hier enorm veel is  !

We zien de beer 🐻 en genieten stilletjes .. tot hij ons ziet ..  en dan is de beer ook meteen weg .

IMG_9021

Daarna komen we bij een soort sluisje waar veel zalmen in het water zitten. En daar zien we een enorme beer met een zalm in zijn bek maar helaas ziet hij ons ook en rent meteen de andere kant uit.

we lopen verder over een terrein waarvan we alleen bordjes zagen verboden toegang ⛔️ maar we waren met hem dus we volgden.

Zo kwamen we uit bij de andere kant van de rivier waar er 2 adelaars 🦅 in de bomen gingen zitten 2 op 1 tak elkaar aankijkend

Blair zet zijn lens op het toestel van Evie ( dat paste ze heeft ook een Nikon camera ) en geeft tips voor het maken van deze foto van de adelaars!

Het is zo’n zware lens dat hij zegt dat ze het maar op haar schouder moet zetten .. maar haar toestel is daar minder geschikt voor dus de lens weer op zijn toestel en het hele toestel gaat naar Evie.

IMG_9031

Wel even haar SD kaart in het toestel en dan schiet ze de prachtigste plaatjes! Van de adelaars.

IMG_9050

Daarna gaan we verder met de beren tocht en weer zien we een beer bij de rivier.

IMG_9064

Evie schiet foto’s van de beer met haar SD kaart op zijn toestel ook Blair schiet nog wat foto’s op haar SD kaart tot deze kaart ( helaas) vol is.

Wij maken wat filmpjes en foto’s op de I phone ook best leuk hoor 😂

Deze beer is echt lang aan de oever te zien tot hij het bos verder inloopt

We vervolgen onze weg we moeten wel goed bij elkaar blijven op dit smalle trail pad. Hij heeft een bere spray in de hand voor als …hij heeft aan dat het niet zonder risico is maar met een groep een stuk veiliger dan alleen …

En dan ziet hij een moeder beer met jong. Hij vraagt ons om achter te blijven. Op dit moment heeft hij zo lang gewacht om foto’s te kunnen maken . We hebben alle begrip hij wil niet dat een takje of ander lawaai de beren verstoren .. wij wachten geduldig en dan komt hij terug en geeft aan ik deel deze foto’s met jullie hoor !

Zo’n groot hart om te delen zo mooi! Hij laat ons 1 voor 1 voorzichtig langs lopen heel zachtjes sluipend en laag blijvend … we hebben zicht op de beer wow wat gaaf weer..

Omdat het bijna donker wordt lopen we terug naar de parkeerplek waar we de ontmoeting hadden met Blair.

We bedanken hem hartelijk en zorgen dat we in contact blijven met hem om de foto’s van Evie’s SD kaart te delen en de foto’s van moeder beer met jong met ons !

Wst een dag we zitten vol adrenaline hebben totaal geen honger meer eerst Ff foto’s kijken en delen daarna eten we even een wrap ! Moe van de lange dag stappen we ons bedje in!

IMG_9084

Morgen rijden we naar long beach bij Tofino

Al de foto’s in deze verhalen zijn I phone foto’s dus niet de gave met de lens gemaakt 🤗

1. Astrid:
    13 augustus 2022
    Wow ..wat een belevenis weer!!!!
    Mis bij de foto's: de selfie van beer en Martin,maar die komt vast nog😉🤣
  2. Corine boeije:
    14 augustus 2022
    Wow!! Geweldig wat een belevenis.